onsdag 11 februari 2009

our big adventure :)

inlägg nr 2 today :D

här i Oz kan man hitta lite alltmöjligt längs vägen som folk ställt ut som de inte vill ha mer. de var så vår Gröna soffa här i vardagsrummet fick en vän, den Blåa soffan. :P förra onsdagen kom anna hem å meddelade att hon sett en fin soffa nära bageriet som såg helt bra ut, så vi gick hela "familjen" ut på soffjakt och kom hem (ganska så trötta i armarna - vi kunde stå raklånga och knyta våra skosnören.. :P) med den nya soffan, riktigt lagom tills vi sku få gäster :)

på onsdag, 5 februari, var de min 21st birthday! jag fick morgonmål på säng med croissanter och pannkakstårta :) de va så gott såå! sen blev de kaffe och rulltårta innan vi gick till poolen för att ha en skön timme ute i solen och värmen denna underbara februaridag ;)
sen fick jag massage av min underbara man, eftersom jag var så sjuk i axlarna efter soffjakten the other day. sen hann vi också med picknick i parken vid sjön med god toast och härlig utsikt över sjön och poliser på träningsdag.. ;)
jag jobbade mellan 3 och 9 på kvällen och sen runt midnatt fick vi finlandsfrämmande :)
Ben och Saara Fernström och deras två barn, Noah och Naomi sov här till måndag. (Ben var en av lärarana på lärjungaskolan i hesa) Vi hade riktigt trevligt, trots att de hade lite feber och förkylningar med sig från finland.. var såå konstigt att få tala svenska me nån annan än jacke igen..!!
Ferströms bor nu på ett hotell i Surfers paradise och imorgon när our big adventure begins kommer vi att åka ner dit och bo med dem i två nätter. härligt härligt! :)

På fredag var vi på BBQ hos Joel och hans kusin Lewi. flera andra från kyrkan var också där och vi hade en jätterolig kväll med såå gott kött, I just loove aussie BBQs!
Vi har lärt känna många härliga mänskor här i kyrkan som vi har gått i, Creek road church. Nästan varje söndagkväll har vi varit på service och sen på onsdagkväll på bibelstudium. För att få träffa alla en sista gång innan vi lämnar brisbane hade vi igår kväll, tisdag, en farewell get together här hos oss. Gissa om de va trångt och högljutt me 19 personer i vårt lilla vardagsrum, men framför allt roligt! :) och vi fick igen den konstiga frågan om man har arrangerade äktenskap i finland!? haha.! :D de ju ungefär lika vanligt som att de springer isbjörnar på gatorna i helsinki! :) .. eller kanske de lite svårt att tro att vi sku ha valt varann helt själv.. ja, de int lätt att veta :P
vi kommer verkligen att sakna Brisbane! Efter 4 månader här - ja, nästan 5 månader faktiskt! - känns de verkligen som vårt hem och en bit av våra hjärtan kommer alltid att finnas här!
in fact.. ni ska vara glada att vi kommer hem överhuvudtaget, för igår planerade vi faktiskt att vi sku fake our death here in a bushfire så vi bara sku kunna fortsätta att bo här i detta underbara country! men nu kan vi ju int göra de mer eftersom ni kanske sku misstänka nå.. :P

nu ska ja ge över till maken.. :)

dehär e int maken som skriver de e fortfarande nico...

vi har packat hela morgonen så imorgon börjar äntligen vårt stora äventyr :)
bushfires har nog inte kommit hit till brisbane, dom e där nere runt melbourne.
vår resa börjar sen på riktigt på lördag när vi börjar bussresan mot sydney. vi kommer att stanna i byron bay och coffs harbour och sova några nätter på var ställe. Fernströms kommer kanske med oss ner till sydney om dom blir riktigt i skick. sku vara roligt med sällskap.
i sydney ska vi vara en vecka cirka sen tar i buss ner till melbourne och därifrån till bendigo, där flera hus ha brunnit ner och en mänska har dött.
tror int att de kommer att vara nå problem med fires anymore then. men vi kommer säkert att få se helt uppbrända skogar och sånt...
sen flyger vi över till Nya Zealand. där e vi först på södra ön i christchurch och sen på norra ön runt auckland.
efter de flyger vi tillbaka till australien till cairns, där dom nu har floodings, men de kommer väl också att va borta när vi kommer dit..
därifrån tar vi sen buss ner till brisbane :)

vi har ändrat lite inställningar så de borde vara lättare att skriva kommentarer nu... hoppa jag :)

nu e de maken som skriver, å ja har nästant inget att tillägga.
de som ja kan skriva lite om e våra två närmaste dagar, vi startar riktigt tidigtpå morgon kl 6 till surfers paradise för att surfa. man vill vara i vattnet så tidigt som möjligt för då är vågorna bäst! pluss att hajarna äter frukost den tiden :P de va faktiskt en haj atack i sydney idag... men vi ska försöka att int bli hajmat! sen när vi e lagom trötta efter allt surfande så får vi fara till färnströms hotell. dom har ett extra rum där vi får bo till lördag! vi har havsutsikt å grill på balkongen! sweet!
de allt för mig!

nu börjar vårt stora äventyr snart!
så om vi e dåliga på att svara på mejl så de de bara för att vi har så roligt:)

vi uppdaterar oss så fort som möjligt!
ha de toppen tills dess!
ni får jättegärna kommentera så vi får se om nån fortfarande läser!