söndag 8 februari 2009

25 december - 2 februari part 2

Alright, byte av editör(eller va de nu heter...), Jacke e tillbaka.

ja ska försöka ta dehär i kronologisk o-ordning.
alla vet väl vid dethär laget att vi har varit till finland ett varv. Den 8 januari dog min kära fammo Greta . hon var 88 år och låg på sjukhus den sista månaden så de var inte helt oväntat.
vi började nästan direkt kolla runt på lokalförsäkrings hemsida på internet, för jag hade nåt svagt minne av att försäkringen betalar hemresa ifall en nära anhörig avlider. Och som det senare visade sig så fick vi en resa tur och retur till och från brisbane. Den 14 januari satte vi oss på planet hem till finland, vi flög med singapore airlines via singapore och frankfurt. singapore airlines har blivit utsett till ett av världens bästa flygbolag, och dom har all rätt till den titeln, för servicen var otrolig! flygresan till frankfurt gick jättebra med många skålar, första skålen utbringades givetvis för lokalförsäkring! den ena flygvärdinnan utryckte t.o.m. sin beundran över oss, hon sa , u are very good drinkers :) å min vackra fru log fint tillbaka och sa, Thank you :Dså den slutsatsen man kan dra är att singapore airlines inte är vana att ha finnar på sina plan!
på torsdag kväll 15 jan. så blev två frusna (det var -18 grader och där stod vi i våra sommarkläder) australiensiska turister upplockade från kronoby flygfält av lassilas. vi var i finland i 9 dagar, å de va 9 jättebra dagar. vi blev så väl omhändertagna, å alla ville se oss! så tusen tack till alla som gjorde vår finland resa så bra, vi hade superkul!

resan hem till brisbane gick riktigt bra, men usch va de tar länge! det tog oss ca 36h att komma hem. vi var väldigt trötta efter 9 dar med lite sömn i finland så vi sov en del på planet. men en minnesvärd incident utspelade sig på planet singapore-brisbane. ca 2 timmar efter avfärd så gick våra, och ca 9 andra resenärers tv skärmar sönder, jag kunde se på film men jag kunde inte komma till menyn, men nicos skärm va helt låst. så ja så två filmer å nico sov. men som ja tidigare nämde så åkte vi med världens bästa flygbolag, så vi fick alla en 75 us$ köpkort till tax-free shoppen som kompensation för tvn. men vi fick dem ganska sent så vi hann aldrig köpa nå, och köpkortet var bara giltigt i flygplanet så vi kunde inte använda det! men som en god konsument så gav jag inte upp där. när vi kom hem så skrev jag ett mejl till flygbolaget å frågade om de fanns nå andra möjligheter att använda köpkortet, och det fanns de. vi fick varsit köpkort till david jones som är australiens version av stockmann, och köpkorten var 100 au$ styck!
så först fick vi betalt flyg å sen 200$ för att flyga :D de kallar jag flyt!

När vi kom fram till brisbane den 26 så var det Australia Day, folk sprang nakna på vår gata å viftade men flggor. men tyvärr så va vi så trötta så vi sov hela dan, eller jag sov hela dan men nico sov hela dagarna 5! hon sov, sov, sov å sov! ja tror hon fick i snitt 14 timmar sömn per dag! i 2 dar så va de längsta hon var vaken i ett sträck 3 timmar!! ja tycker de e legendariskt!
när jag äntligen fick liv i henne så var de dax för förlovnings fest. sean och ainsley hade förlovningsfest den 31 jan, å det var en stor fest med ca 100 gäster. vi hade en super kväll, men ååh va de e varmt, de e ibland nästan 30 grader 10 på kvällen! förra måndagen hade vi 39 grader på dan! ja kan tala om för er att de rinner sjysta mängder svett från pannan när de e nästan 40 grader!
men ja antar att ja int får så mycke sympatier därifrån...

annars så har det inte hänt så mycke här, vi har varit ute å springa en hel del på morgnarna, å x antal timmar har gått åt till att ligga vid poolen :D
vi har inte jobbat så mycke, jag har jobbat 6 skift å nico 2, så de blev int riktigt som vi hade tänkt. men de blev nog bra såhär också!
nu får de vara nog me blogg för en stund, ja tackar för mig å så skriver ja mer om en stund
då ska ni få veta vad vi har för stora planer från imorgon till april!

hade!
jakob

1 kommentar:

toffe sa...

Får man fråga vad det blev inhandlat för presentkorten?

Kul med flaggviftande nakna australiensare.
Såna är ganska sällsynta här. En gång trodde jag att jag såg en, men de va en sparv. Jag tror att deras naturliga miljö faktiskt är australien, samt närbelägna arkipelager. Jag tror det har med temperaturen att göra. Ganska förståeligt med tanke på deras sparsamma fjäderdräkt.