tisdag 23 september 2008

G'day mate! :)

Här händer så mycket att man inte vet var man ska börja heller! :)
Jakob håller för tillfället på att gräva upp Lemmettis uppfart så jag passar på att göra nåt roligare.
Jag kan väl börja med att säga att vi trivs jättebra här hos Marja, Esko och Susie Lemmetti. Nåt bättre första "hem" här i Australien skulle vi inte kunnat få!



Våra första dagar här i Brisbane har vi fått se och uppleva en massa roligt. Vi började fredagen med att åka till ett shoppingcenter här nära och fixade bankkonto och sim-kort till min telefon (vi kommer att skicka våra telefonnummer på email sen.) sem tog vi också en liten powernap på två timmar på eftermiddagen... det tar längre än man tror att vila upp sig efter en tvådygnsresa!

Lördagen var riktigt varm, tror det var närmare 29 grader! :) Susie var ledig då så hon tog med oss in till stan för att visa south bank och de bästa butikerna :) Brisbane är en jättehärlig stad och det finns mycket olika saker att göra där. När vi kom hem fick vi Australian BBQ :) men också läskimakkara :P På kvällen körde vi med esko och marja upp på mount Gravatt (vi trodde ända till ida att det hette mount Cravatt :P) för att se på stan. Det var en jättehärlig vy, dagtid kan man tom. se havet där uppifrån. Man kan nog säga att Brisbane är liite större än jakobstad med sina nästan 2 milj. invånare.

På söndag for jag och jakob ensamma in till stan. Med buss tar det ca. en halv timme, men det gör inget för det finns så många intressanta hus att se på. Vi gick lite i affärer och sen for vi på en 1,5 timmes tur med färja på floden som rinner genom Brisbane. För 5 AU$ (som är ca. 3 euro) får man åka hur mycket buss, tåg och färja som hellst under en dag. På kvällen for vi med Susie till en engelsk pingstkyrka på kvällsgudstjänt. det var mycket annorlunda än hemma i finland. Allt var stort, det var mycket folk och där framme fanns 3 skärmar som visade scenen, så att också de som satt längst bak kunde se. Ibland visades också reklam där.
Under söndagskvällen var det också ett häftigt åskväder och då menar jag inte ett litet åskväder som i finland! Blåst, hagel, regn och blixtar som går kors och tvärs och lyser upp hela himmlen. Som tur är är de ganska lokala och centumet var nog inte så nära oss, men på nyheterna dagen efter sa de att det var det värsta åskvädret på 10 år! Hagel stora som golfbollar förstörde tak och bilar och det regnade så att många fick vatten i sina källare.

I går (måndag) for vi till en public pool och låg och stekte oss några timmar. Så nu ser vi inte såå bleka ut mer :) sen gjorde vi inte så mycket mer den kvällen, förutom att se på på TV.
Idag for vi med esko till ett ställe nära havet för att hämta tegelstenar, som han skulle ha till deras gård. vi körde ner till hamnen där och det var jättefint. jag ser verkligen fram emot att få åka ut till guldkusten!

våra planer såhär långt är att vi som det ser ut nu, vara lediga tre veckor. de har nu public holiday här i två veckor, så det är inte så lätt att få jobb. den tredje veckan har vi planerat att åka ut till kusten på honeymoon:) Esko visade att det finns flera bra hotell där med utsikt över havet.
vi vet ännu inte hur länge vi kommer att bo här hos lemmettis, men vi har sett på hyresannonser i tidningen och marja sa att de har några bekanta som de kan ringa som har nåt rum eller en del av huset där vi skulle kunna bo. så det känns som att det är under kontroll. det är i huvudsak granny flat som vi försöker hitta. det är billigast och jag tror det skulle passa oss helt bra.


men nu ska vi ha kaffe paus:)
hoppas ni har det bra där hemma!

The Newrivers

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hello Newrivers, det låter som att ni har det härligt. Här är det mulet och ruggigt. Det är roligt att göra vad ni har på gång...
Ha det bra, och njut av tillvaron.

Anu sa...

Va fint det låter, förutom haglet då :/ Men åaskvädret hade jag gärna sett... Njut av er honeymoon o lev i presens... Kram!

Lemmetti Family sa...

awww, I'm jealous that I can't be there, but happy for you to see and understand a little more from where I come from- now you understand why winter is long here, and summer in Finland isn't really summer...if you know what I mean!
Hanna says hi and that you should be careful of the waves when you go to the Gold Coast! (Don't forget to swim between the flags- you'll know what I mean when you see the beaches!)
Have so much fun!
Jono, and family

ellen sa...

Tjenare. Kul att ni uppdaterar lite så vi vet hur ni har d. Låter ju som om d e helt toppen. Säkert skönt med värme och lite ledigt. De e no värda efter sommarens slit här hemma :) Här e allt sig likt, men de ha vari några riktigt härliga höstdagar. Vi ha pyssla på där ute, bla sågat ner lite buskar och träd. Sköt om er. Kram

ps. Australien... de kan ja no int säga, vi måst ööövva - emma

toffe sa...

Hej, kanske man kan få se en bild på en "cute little grill" i nåt skede.

gugge sa...

Äntligen en kommentar från mig!Kul att läsa hur ni har det. känns så verkligt, när jag precis vet hur det är där. vi har ju ännu ingen nätförbindelse från oss, så det är svårt att skriva. är nu gäst hos frida. robin har kaklat tamburgolvet, så vi får inte gå på det. sover över hos öhmnas. pappa är i hesa. snart är vi så långt att vi kan flytta möblerna! härligt. har haft en skön friluftsadag på pörkenäs idag. imorgon sista dagen på jobbet. underbart. hälsa massor till lemmettis. de är nog härliga som tar så bra hand om er. ha de gott o kramar från mamma.

toffe sa...

Ni ser ut att få bra väder de närmaste dagarna. Härligt. Idag har vi haft bra väder här också. Men jag fick reda på det via Facebook, då en skrev på min vägg och sa "vilket fint väder vi har", se titta jag ut genom fönstret och konstaterade, ja-a, va fint väder vi har. Har inte varit ut alls idag. Jo, jag förde ut roskisarna och gick mellan Fridas och Jannes, Och så grillade jag några biffar också (gissa vems?).

Ha de så bra. Nu grät Bejbin till, skall ge lite flaska.

janneb sa...

hej hej

janneb sa...

ok ja testade att kommentera men nu vet jag hur man gör (konsulterade toffe)
Ni tycks ha det gott och om ni behöver na bil så kan jag skicka över BEA som är still going strong.

hälsn.

gugge sa...

hej på er, min syster är här just nu o hon visade mej er blogg. för tillfället "orkar" jag inte registrera mej så jag använder gunillas anv.namn. sen då jag har mera tid så ska jag läsa allt ni skrivit på bloggen. ha de så kul där nere o njut av värmen
moster didi
ps ska säga åt flickorna var de kan nå er. facebooken är också i flitig användning :)
hej oxå från mig. ska sova över hos didi inatt. har haft helkväll med kompisar. ätit gott o varit på teater. kul kväll. pappa har lagat lillbåten i vinterförvar. frostnatt senaste natt. så njut....jag har härliga dagar nu, med sköna morgnar. dagarna går snabbt. försöker packa lite från skutnabba- men det är trögt.. kanske maskinerna får flytta ut denna vecka! längtar att få börja göra i ordning. vi får höras per tel. så småningom. längtar efter er! kramar fr. mamma