lördag 1 november 2008

we're back! and Brown!

oj vilken catchig rubrik, ja kom på den helt själv:)
de e alltså jacke som skriver...

ja fick äran att börja skriva ikväll, eftersom att de e så länge sen som vi skrev så kommer vi båda att skriva.

Ja tänker börja med det väsentligaste, vi har inte fått nå jobb ännu. Vi var och lämnade våra cv:n till några ställen i onsdas, det var restauranger och ett hotell. jag tror att vi har möjlighet att få jobb på nån av restaurangerna, men de e bara att vänta och se. som tur var så e australien billigt att leva i och vi har fortfarande lite besparingar så vi har iaf råd med julklappar:) på tal om de, om nån kommer på den underbara iden att ni vill skicka nåt åt oss så får ni jättegärna göra det, men kom ihåg att allt som skickas måste ha en etikett som visar vad produkten innehåller, så inga hembakade saker eller naturprodukter, vilket också utesluter torkade blad och svampar:) adressen ids vi inte lägga ut här ni får fråga efter den på face book eller via mejl.
nu när sanningen e framme å ni vet att vi inte har jobbat på 1,5 månad så kommer ju onekligen frågan vad vi har gjort. Vi har haft det underbart! jag å frugan har "the time of our lives" för att citera dirty dancing. varje dag går snabbt och vi har nästan alltid nåt på gång, men mest av allt så njuter vi bara av att vara nygifta! de två senaste dagarna har gått åt till att ligga vid poolen, men vi har nästan inte legat en sekund! jag har helt och hållet tagit fram nicos lekfulla sida så det har blivet en massa lekar i poolen! idag så hade vi 15 meter skutt, vi skulle skutta på bottnen från ena sidan poolen till andra, vilket e ganska svårt när poolen är 2 meter djup på djupaste stället:) vi har också övat dirty dancing lyft i vattnet, vilket är super svårt, ja tror ja e lite för svag... nå hursomhellst så har vi fördrivit tiden i vattnet å på poolkanten vilket har gjort oss helt fantastiskt bruna! därav rubriken:P
men vi har inte bara legat vid poolen. vi har varit riktigt aktiva den senaste månaden, nästan varannan morgon så börjar vi med att gå ut på morgonlänk före morgonmålet. vi har en helt otroligt fin cykelled som vi brukar springa längsmed. rundan tar nästan 40 min å vi har jätte fin natur. här finns t.o.m sköldpaddor vilt i vattnet, och en hel del ödlor som e stora som små krokodiler, usch!
men min favorit grej som vi gör e att vi e å spelar basket! å nico e en naturbegåvning!
de finns en del parker här i närheten å i parkerna finns basketbollplaner, skateboardramper å annat skoj. så en dag så kom ja på att ja ville spela basket, så vi gick å köpte en boll och började spela! de e så himla kul, å nico e jättebra så de blir riktigt bra spel!
vi fick även låna två cyklar av lemmettis så vi har varit på små cykel utfärder. vi cyklar längsmed bulimba bikeway som bjuder på helt fantastisk natur. förutom bäckar fulla me sköldpaddor och skogen packad me ödlor så finns där träd som e stora som höghus och en massa annan underbar natur! en dag så for vi upp till mount gravatt som är ett berg ca 10km från oss, uppe på berget så hade vi utsikt över hela brisbane. cykelfärden dit var riktigt skön förutom den sista 1,7 kilometern som bara var uppförsbacke. men belöningen när vi kom upp var fantastisk, vi åt smörgåsar och frukt på bergstoppen medan vi njöt av utsikten. vi kunde till och med se ända ut till havet!

nu ger ja över pinnen till nicolina! tackar å bockar för mig. å ja ska försöka skriva lite oftare, ja e lessen över att de bara blev en blogg förra månaden.
kram, jacke!



tack, det blir svårt att fortsätta efter en så stark inledning :p
men Vi har som sagt hunnit med ganska mycke under den senaste månaden och jag ska genast gå in på det viktigaste..
Ett måste när man är i australien är ju att lära sig surfa! Annas (som vi bor hos) kompis Bill har en surfingbräda och han lovade att ta oss ut till kusten en helg och lära oss:) så de ledde till att vi steg upp klockan 6 en söndamorgon för att åka ut till gold coast. kvart före 8 var vi där och jag måst säga att de var ganska skönt att komma så tidigt. men är man en riktig surfare ska man var där ännu tidigare, då ska man stiga upp med solen.. men vi hade en riktigt härlig förmiddag! surfing ser nog lättre ut än det är, så man ska int tro att man blir proffs direkt. men jakob var undantaget som lärde sig snabbt! och jag satt på stranden och solade och väntade på att kunna ta dom perfekta bilderna :) när vi kom hem bjöd vi anna och bill på äkta finsk (gjord på australiensiska ingredienser:p) makaronilåda :) tur att vi lagat den kvällen innan, för man blir vääldigt trött av att surfa! men det var definitivt inte sista gången!

tro det eller ej men man saknar nog finsk mat lite ibland.. och då är det tur att det finns IKEA :) för några veckor sen var vi dit med Lemmettis. på vägen dit stannade vi också vid ett skandinavian bakery! jag trodde int man kunde bli så glad av att se rågbröd, lingonsylt och svenskt godis! IKEA känndes nästan som hemma. men eftersom vi inte skulle köpa nåt gick vi bara snabb igenom för att komma fram till restaurangen:) aldrig förr har väl köttbullar och potatismos och lingonsylt smakat så gott! vi kom hem från ikea med en massa lingonsylt, algrens bilar, ikea choklad, knäckebröd och köttbullar! :)
på tal om mat kan jag meddela att vår semester här är räddad, för jag har hittat digestivkex! :D det är helt underbart att få läsa på svenska och finska på ett paket och man vet hur man ska öppna för det står "riv här" :P

Lemmettis har vi träffat ganska regelbundet efter att vi flyttat, en gång i veckan ungefär. det är så bra för bulimba bikeway som jacke berättade om går nästan hela vägen mellan vårt och lemmettis så det är lätt att komma dit med cykel. med buss måst vi ta 3 olika bussar och det kan ta upp till 1,5 h om man har otur. och då e de bara ca 10 km dit..! men vi har som sagt varit dit ganska ofta på kaffe (riktigt finskt kaffe :p) och i onsdags var vi dit på Aussie BBQ. (såå gott!) Jacke har också hjälpt till med deras uppfart som tack för att vi fick bo där och vi hjälper esko att utveckla sin Oxford english. :p

det finns mycke mer att berätta men det får bli en annan gång. imorgon ska vi åka med anna och hollie till brisbane city church och jag vill helst inte sitta och sova i bänken.. :p
imorgon blir det också en dag vid poolen skulle jag tro:) mycke härligare än såhär blir det inte!
läste att det har snöat i jeppis.. känns väldigt avlägset när man själv ligger vid poolen varje dag i 30 graders värme och steks :p (det börjar gå upp för mej nu att det kommer att bli ganska så varmt här, vi har ju bara vår här ännu...)
hoppas ni har det jättebra där hemma!

kramar

5 kommentarer:

sofia sa...

va roligt att få höra lite hur ni har det. ni måst böri vara flitigare å skriv, vi allihopa böri ha lite abstinens efter er!
i jeppis har d varit snöoväder å nu e d lite snö på marken samt kyligt så det e riktigt halt på vägarna :S antten e i Hesa över helgen så jag ska tillbringa kvällen me zuzette på nöjesmetropolen, dock ett lugnt firande tror jag det blir för vi har talko vi stads imåro :) Nåjaa, roligt att ni har det varmt och att ni njuter av varandras sällskap. Hoppas ni får jobb snart ! :) Snart dyker ju jag och zetti opp i de lite varmare breddgraderna, i mars börjar vi ju på ny skola i Bangkok. Få sii va he blir till :D Ha d så bra! Kramar!

Victoria Asplund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Victoria Asplund sa...

det låter ju helt underbart dedär! men ja vet faktiskt int om ja sko stå ut med 30 graders värme varenda dag :/ hahaha, jacke ödlor stora som krokodiler va väl ändå liite överdrivet? e du möjligen lite rädd för dem? ;D fast de e nog heelt okej, de skulle jag också vara. för att inte tala om alla hemska spindlar som finns där. usch!

Lemmetti Family sa...

kul att läsa vad ni sysslar med. det låter som ni har ett härligt och skönt liv för tillfället. roligt att läsa om alla platser som vi känner till:) cykelleden var också en av mina favoriter. jag tyckte om att cykla från lemmettis till carindale shoppingcenter. först ggn jag cyklade den var det ett ställe som jag inte visste vart jag skulle ta vägen. då frågade jag en gubbe som var i sin trädgård. jag tyckte han hade lite svensk brytning,så jag frågade om han var från sverige och visst va han det:) så om ni vill prata svenska kan jag förklara var han bor...
hoppas ni får jobb snart så att ni inte blir allt för bortskämda! o jacke, joshua hade en kompis här idag och det var så kul att höra honom prata finska! kanske han redan pratar mera finska än du?! "liku tule leikkimään" (Han hette alltså riku)Jätte gulligt

kram från oss, Hanna

emelie sa...

åå, va kul att höra nåt från er! jag var just ut och gå, i mörkret, halkan och minusgrader.. Det hjälps inte att avundsjuka inte e bra för nu är jag avundsjuk, JAG VILL OCKSÅ HA LITE SOL!Men men v[r tur kanske kommer och ni ska passa p[ vara lediga och ha det sk;nt. Nu blev tangentbordet lite konstigt... Ha de bra! Kramar